Czy Metaverse stanie się nowym motorem wzrostu branży finansowej i ubezpieczeniowej?

Szacuje się, że obecnie nad technologią Metaverse pracuje ponad 90 firm na całym świecie, a wartość rynku technologii wirtualnej wzrośnie do 1,5 biliona dolarów w przeciągu najbliższych 10 lat. Nic więc dziwnego, że pod koniec ubiegłego roku Metaverse stał się nowym faworytem dużych firm technologicznych oraz branży inwestycyjnej. Eksperci przewidują, że rozwój rzeczywistości wirtualnej może oznaczać dla biznesu rewolucję porównywalną z pojawieniem się internetu i handlu w sieci.

Metaverse – nadchodząca rewolucja z wieloma niewiadomymi

Koncepcja metaverse, czyli wirtualnego świata, w którym pod postacią awatara wchodzimy w interakcje z innymi użytkownikami cyfrowej platformy, do niedawna była kojarzona niemal wyłącznie z platformami gamingowymi. Jednak zeszłoroczny rebranding Facebooka sprawił, że idea stworzenia alternatywnego świata, który będzie odzwierciedlał fizyczny świat nie tylko w sferze kontaktów międzyludzkich, ale także w obszarze ekonomicznym, nabrała bardzo realnych kształtów.

Niektórzy przewidują, że w ciągu najbliższych lat będziemy pracować, bawić się, nawiązywać relacje czy prowadzić biznesy w wirtualnym ekosystemie Metaverse na równi ze światem rzeczywistym. Branża FinTech przewiduje, że wraz ze wzrostem aktywnych użytkowników wirtualnej przestrzeni zarządzanie transakcjami finansowymi stanie się jednym z najważniejszych elementów „życia” w Metaverse.

Wciąż jednak pozostaje wiele niewiadomych. Na jaką skalę gospodarka Metaverse zwiąże się z ekonomią realnego życia? Czy i jaką rolę odegrają w Metaverse tradycyjne instytucje finansowe i ubezpieczeniowe? Czy uda się uniknąć wykorzystywania danych osobowych na ogromną skalę w celu zwiększenia zysków?

Na te oraz inne pytania związane z przyszłością finansów i technologii w wirtualnej rzeczywistości Metaverse będą szukali odpowiedzi eksperci w trakcie 11.FinTech & 10.InsurTech Digital Congress, który odbędzie się w dniach 23-24 marca w Westin Warsaw Hotel oraz online.

Nowe perspektywy biznesowe w Metaverse

Eksperci przewidują, że pierwszymi beneficjentami rozwoju Metaverse będą branże e-commerce oraz reklamy. Szansę na zwiększenie zysków poprzez obecność w metaświecie dostrzegły już największe światowe marki. Pod koniec zeszłego roku Gucci, Burberry, Nike, Adidas i wiele innych ogłosiło, że planuje poszerzyć swoją ofertę o cyfrowe wersje produktów, które konsumenci będą mogli zakupić w wirtualnej rzeczywistości. Tym, co przyciąga marki do Metaverse jest możliwość dotarcia ze swoimi produktami do ogromnej rzeszy klientów, a także nawiązanie z nimi pogłębionej relacji. Liczą przy tym, że bliższa interakcja z konsumentami przełoży się na bardzo konkretne pieniądze.

Zyski firm mogą wzrosnąć naprawdę znacząco, jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że w wirtualnym świecie można sprzedać zarówno produkt realny, który zostanie dostarczony klientowi pocztą do domu, ale także produkt wirtualny, których odbiorcami będą awatary żyjące w świecie Metaverse. Użytkownicy będą mogli zakupić dla swoich awatarów ubrania danej marki lub nową fryzurę w wirtualnym salonie fryzjerskim.

Przykład istniejącego od 2017 roku wirtualnego świata – Decentrolandu pokazuje, że atrakcyjnym przedmiotem handlu w Metaverse staną się prawdopodobnie także budynki i ziemia – zarówno w wymiarze wirtualnym, jak i realnym. Ważną rolę odegrają tutaj zapewne tokeny NFT potwierdzające własność nabytej nieruchomości.

Możliwości jakie otwierają się w obszarze sprzedaży produktów i usług w wirtualnym świecie zdają się być nieograniczone i obejmą większość branż. A świat Metaverse może stać się ogromnym ekosystemem ekonomicznym, którego konsekwencje dla rozwoju technologii finansowych trudno jeszcze dokładnie przewidzieć.

Metaverse może jawić się jako odległa przyszłość rodem z science-fiction. Jednak biorąc pod uwagę jak poważnie projekt metaświata jest traktowany przez gigantów technologicznych takich jak Meta (Facebook), Microsoft, Apple, Niantic czy Nvidia, biznes powinien bacznie śledzić postęp tego globalnego przedsięwzięcia. Szybkie tempo rozwoju wirtualnych platform gamingowych w ostatnim czasie wskazuje, że Metaverse może stać się stałym elementem naszej rzeczywistości już w najbliższych latach.

Architektura finansów w metaświecie

Nie ma wątpliwości, że przeniesienie sprzedaży produktów i usług do Metaverse będzie szło w parze z rozwojem nowych form zarządzania finansami, przystosowanymi do specyfiki platformy cyfrowej. Stąd ogromna rola branży FinTech, a także start-up’ów, od których oczekuje się rozwiązań technologicznych pozwalających dokonywać szybkich i bezpiecznych transakcji w przestrzeni wirtualnej.

Metaverse będzie oparte o technologię blockchain, gdzie obok krytptowalut jako środka płatniczego będą funkcjonowały tokeny niewymienialne NFT (non-fungible tokens). Portfele cyfrowe metaverse pozwolą użytkownikom odbierać, przechowywać i przekazywać kryptowaluty i tokeny, a także gromadzić odsetki poprzez wykorzystanie ETP w taki sam sposób jak depozyty w rzeczywistych bankach.

Przykładem jak może funkcjonować gospodarka Metaverse jest Decentraland – cyfrowa platforma działająca w Korei Południowej, gdzie przedmiotem transakcji są wirtualne działki. Walutą jest kryptowaluta – Mana, a certyfikatem potwierdzającym własność zakupionej cyfrowej nieruchomości, usług czy towarów – token NFT. Choć w Decentralandzie transakcje dotyczą nierzeczywistych działek, to zyski z ich udostępniania znanym markom są zupełnie realne i bardzo wysokie.

Udział coraz większej liczby osób w transakcjach na platformach cyfrowych Metaverse wymagać będzie rewolucji technologicznej obejmującej przede wszystkim infrastrukturę zorientowaną na konsumenta.
A wraz z rozwojem ekosystemu ekonomicznego metaświatów branża finansowa będzie musiała zaadoptować rozwiązania, które umożliwią jej nadążanie za potrzebami użytkowników wirtualnej rzeczywistości.

Zagrożenia dla użytkowników i rola firm ubezpieczeniowych

Metaverse oprócz nowych możliwości rozrywki, handlu i wszelkich form interakcji między użytkownikami niesie również ze sobą zagrożenia. Eksperci wskazują, że jednym z największych wyzwań będzie ochrona danych osobowych użytkowników platform cyfrowych przed nielegalnym i szkodliwym ich wykorzystaniem zarówno w świecie wirtualnym, jak i rzeczywistym.

Pozyskiwanie, przetwarzanie i wykorzystywanie ogromnych ilości danych użytkowników Metaverse zarówno przez firmy obsługujące platformy cyfrowe, jak i hakerów otwiera nowe perspektywy dla firm ubezpieczeniowych. Zastosowanie w metaświecie znajdą zapewne produkty ubezpieczeniowe ukierunkowane na ochronę danych osobowych i aktywów cyfrowych, a także ubezpieczenia od długoterminowej szkody fizycznej lub psychicznej. Firmy z branży InsurTech mogą zaoferować oprócz rekompensaty za poniesione straty także produkty kontroli i ograniczania ryzyka związanego z uczestniczeniem w Metaverse.

I chociaż na tym etapie rozwoju technologii wirtualnej nie można określić dokładnie jakie konsekwencje przyniesie ona dla sektora ubezpieczeniowego, to już teraz firmy ubezpieczeniowe powinny śledzić rozwój metaświatów, aby nie spóźnić się na kolejną odsłonę rewolucji informatycznej. Warto przy tym pamiętać, że zarządzanie ryzykiem w Metaverse prawdopodobnie nie będzie różnić się od zarządzania ryzykiem w świecie realnym.

11.FinTech & 10.InsurTech Digital Congress

Zintegrowane metaświaty Facebook’a, Microsoft’u czy Googl’a dla jednych mogą okazać się idealną przestrzenią do multiplikacji zysków, dla innych problemem, gdzie bezpieczeństwo i kontrola nad przebiegiem transakcji i przetwarzaniem danych osobowych są wysoce niepewne. Metaverse zapewne otworzy nowe możliwości zarabiania i oszczędzania, jednak nie wiadomo czy i w jakim stopniu transakcje zawierane w wirtualnej rzeczywistości wpłyną na dynamikę zmian finansowych i technologicznych w realnym świecie.

Nie ma jednak wątpliwości, że Metaverse powinien dołączyć do listy nowych technologii wartych strategicznej debaty zarówno na poziomie korporacyjnym, jak i rynkowym.

Dlatego, warto wziąć udział w nadchodzącym wydarzeniu branży finansowo-technologicznej – 11.FinTech & 10.InsurTech Digital Congress, które odbędzie się w dniach 23-24 marca 2022 r. w Westin Warsaw Hotel oraz online.
Potencjał Metaverse dla biznesu – szanse i zagrożenia, kapitalizacja nowych technologii, przyszłość cyfrowego świata usług finansowych, ewolucja na rynku kryptowalut – to tylko niektóre z tematów, które będą omawiane w trakcie kongresu.

Szczegółowy program kongresu oraz bilety dostępne są na stronie wydarzenia https://fintechdigitalcongress.pl/.

11.FinTech & 10.InsurTech Digital Congress to elitarne forum wymiany myśli oraz zawiązywania strategicznych partnerstw. Eksperci forum przedstawiają najnowsze trendy w technologiach sektora finansowego i ubezpieczeniowego, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozwoju wielu branż. Poprzednie edycje FinTech & InsurTech Digital Congress odniosły duży sukces przybliżając licznym uczestnikom najbardziej aktualne zagadnienia dotyczące m.in. szans i zagrożeń cyfrowego świata, technologii blockchain i AI, nowych modeli biznesowych banków i wielu innych. Kongres na stałe wpisał się w kalendarz branży FinTech w regionie.