KATEGORIA 1.

FINTECH AWARD

1. Finiata

Finiata zrewolucjonizowała rynek FinTechów w Polsce, dzięki zastosowaniu systemu scoringowego, który służy ocenie wiarygodności kredytowej potencjalnych klientów. System opiera się na uczeniu maszynowym, przetwarzaniu informacji z różnych źródeł bazując na 10.000 punktach danych aby podjąć najlepszą ocenę. Automatyzacja oceny ryzyka kredytowego otwiera możliwość korzystania z usług Finiaty olbrzymiej grupie przedsiębiorców z sektora MŚP. To nowa jakość, która wspiera ich bieżący rozwój. Finiata koncentruje się na tworzeniu oprogramowania, które specjalizuje się w automatycznej analizie złożonych danych z wielu źródeł, jest w stanie budować modele, których inni nie mogą stworzyć. Finiata dostarczając oprogramowania jest firmą technologiczną w sektorze finansowym. Spółka szybciej i lepiej analizuje dane w tym segmencie. Dzięki temu jest w stanie lepiej zrozumieć, komu może udzielić finansowanie, a docelowo przyjąć więcej osób i oferować niższe ceny. Nasz model uwzględnia wszystkie potrzebne dane (bilans, rachunek zysków i strat, przepływy pieniężne), a każdy nowy klient wzbogaca go i sprawia, że model stale się ulepsza. Używane przez nas oprogramowanie i sztuczna inteligencja, pomogą naszym klientom skupić się na tym, co dla nich istotne.
Dlatego ostatnie 12 miesięcy spędziliśmy na rozmowach z klientami, aby dowiedzieć się więcej o problemach, z którymi się spotykają oraz jakich rozwiązań oczekują. W trakcie rozmów najczęściej wymieniali brak płynności finansowej, dlatego wprowadziliśmy na rynek nowy innowacyjny produkt – FlexKapitał. FlexKapitał jest swobodną linią kapitałową – przedsiębiorca zgłasza tylko ogólną potrzebę zwiększenia płynności finansowej lub zabezpieczenia. W zamian otrzymuje o 40-60 proc. tańsze finansowanie, z limitami wyższymi nawet o 60 proc. w porównaniu do faktoringu. Cały proces rejestracji jest w pełni elektroniczny. Co ważne, już ponad 80 proc. naszych obecnych klientów deklaruje chęć korzystania z FlexKapitału.


2. TAKTO easy (Takto Finanse Sp. z o.o.)

TAKTO easy to pierwszy w Polsce zautomatyzowany chat pożyczkowy. Możemy sobie wyobrazić, wszystkie funkcje Messengera i BLIKA w jednym miejscu. Klient może uzyskać dodatkowe środki z dowolnego miejsca na ziem, poprzez krótką rozmowę na chacie z automatycznym doradcą. Forma chatu prowadzi klienta przez proces sprzedażowy przez co zwiększamy dostępność produktu i upraszczamy współczesne procesy. Sam chat automatycznie sprawdza dane które wpisuje klient, potwierdzamy również numer rachunku bankowego wraz z danymi właściciela czy zbieramy zdjęcia np. dowodu osobistego. Budowanie procesów jest stworzone w formie drag & drop. Użytkownik może bez wsparcia IT stworzyć cały chat, czyli proces sprzedażowy. Co więcej, może go klonować i zmieniać w zależności od potrzeb partnera czy kampanii. W tym samym czasie może działać nieograniczona ilość kampanii w różnych kształtach i z różnymi funkcjonalnościami. Dodatkowo TAKTO easy nie polega tylko na analityce GA. W całym procesie, na każdym kroku, nasz chat posiada miejsce na wpięcie kodów śledzących. Dzięki temu nasi partnerzy czy inne narzędzia zbierające dane mogą analizować u siebie cały proces w czasie rzeczywistym. Warto też wspomnieć, że dla firm które posiadają swoje wnioski kredytowe TAKTO easy posiada rozwinięte API.
TAKTO easy to nie tylko odpowiedź na potrzeby klientów – to również odpowiedź na łączenie offline z online. Co to oznacza w praktyce? Easy to produkt dla pośredników kredytowych lub dla dowolnej osoby która chce poszerzyć swoją działalność o sprzedaż produktów finansowych. W dowolnym miejscu i w dowolnym czasie, możesz odpowiadać na potrzeby finansowe Twojego klienta i zaoferować mu pożyczkę – bez zbędnych formalności i bez utraty cennego czasu. Wystarczy, że spełnicie jeden warunek – posiadanie smartphona z dostępem do Internetu. Proces przez który musi przejść klient w TAKTO easy jest szybki, łatwy i przyjemny, dlatego też dla dopełnienia, polecamy spędzić ten czas przy dobrej kawie, w ulubionej kawiarni.


3. Quantum CX – sztuczna inteligencja podnosząca jakość życia klientów (PKO Bank Polski)

Współpraca ze start-upem Quantum CX pozwoliła na wyposażenie wybranych oddziałów PKO Banku Polskiego w technologię umożliwiającą rozpoznawanie ludzkich emocji – pilotażowo „radości” okazywanej w formie uśmiechu. Rozwiązanie wykorzystuje sieci konwolucyjne (CNN), które analizują obraz w czasie rzeczywistym, przypisując mu poszczególne cechy. Mechanizm ten wpierany jest przez system znakowania czynnościami twarzy (FACS), który na podstawie zestawu ruchów mięśni twarzy umożliwia identyfikację reakcji emocjonalnych, pojawiających się w formie mikro-wyrażeń. Dzięki budowaniu nawyku uśmiechu wśród naszych pracowników podnosimy jakoś świadczonej obsługi, natomiast każdy uśmiech klienta, to drobna kwota przekazana przez bank na rzecz wybranej akcji charytatywnej.


4. imoje i Twisto - zupełnie nowe płatności online (ING Bank Śląski)

Płatności online imoje to rozwiązanie dla e-commerce wprowadzone na rynek w 2018 roku przez ING Bank Śląski we współpracy z fintechem Twisto. Bramka imoje to pierwsze w Polsce dostarczane przez bank płatności online dla sklepów internetowych. To także jedyne rozwiązanie umożliwiające skorzystanie z nowatorskiej formuły Twisto „Kup teraz, zapłać później”, która umożliwia zakupienie produktu z opcją zapłaty do 21 dni bez dodatkowych kosztów. Płatność przez imoje jest szybka i wygodna dla klientów, a także wpływa na zwiększenie sprzedaży sklepów internetowych. Bramka imoje dostarcza wszystkie najpopularniejsze metody płatności: szybkie przelewy online, BLIK, karty oraz nowość na polskim rynku – płatność opóźnioną o 21 dni „Kup z Twisto”. Dzięki temu klienci wszystkich banków mogą wybrać ulubiony i najwygodniejszy sposób zapłaty za swoje zakupy internetowe.
Korzyści dla sklepów i ich klientów Opcja „Kup teraz, zapłać w ciągu 21 dni”, którą dostarcza wywodzący się z Czech start-up Twisto, to jedyne na polskim rynku rozwiązanie, które pozwala płacić później w sklepie internetowym bez rejestracji czy podpisywania dodatkowych dokumentów oraz bez żadnych dodatkowych kosztów. W czasie, gdy klient dokonuje zakupów, specjalny algorytm weryfikuje w ciągu milisekund jego wiarygodność na podstawie kilkuset danych. Dzieje się to w tle, w sposób niezauważalny dla klienta. Nie musi on podpisywać żadnych dokumentów, podawać wrażliwych danych (np. PESEL czy numer dowodu osobistego) – wystarczy po prostu jedno kliknięcie. Proces płatności jest bardzo szybki, wygodny i dostosowany do płatności na urządzeniach mobilnych.
Dzięki niezwykle prostemu sfinalizowaniu transakcji, zwłaszcza na smartfonach, problem jej niedokończenia przestaje występować – sklepy mają mniej porzuconych koszyków i tym samym wyższą konwersję. Do tego klienci, wybierając opcję późniejszej płatności, często wkładają więcej do koszyka. Dzięki temu wykorzystanie imoje&Twisto wpływa na wzrost sprzedaży w sklepie internetowym.


5. Alfa Biometric Video Identification (Alfavox)

Wskaźnik wykrywalności fraudów na poziomie 78% to kluczowa informacja dla instytucji finansowych i publicznych. Także dla klientów bezpieczeństwo i poufność danych, wygoda oraz szybkość zrealizowania sprawy to dzisiaj kluczowe wyznaczniki podczas korzystania z usług finansowych online. W czasach, gdy większość banków oraz jednostek gospodarczych prowadzi działalność w Internecie, narasta problem cyberprzestępczości, wyłudzeń oraz przejęć tożsamości. Banki jak również przedsiębiorcy tracą zarówno pieniądze, jak i zaufanie klientów. Biometryczna video identyfikacja jest obecnie najskuteczniejszą metodą zapobiegania tego typu oszustwom. Alfa Biometric Video Identification pozwala na bezpieczne uwierzytelnienie klienta w zaledwie kilka sekund i jest doskonałą alternatywą dla przelewu weryfikacyjnego, który często spowalnia i dodatkowo komplikuje proces identyfikacji. System umożliwia zdalną, w pełni automatyczną weryfikację dokumentu tożsamości i identyfikację twarzy klienta za pomocą kanału video. Moduł video identyfikacji sprawdza poprawność, integralność i oryginalność dokumentu okazanego przez klienta. System weryfikuje numer dokumentu oraz numer PESEL, jednocześnie sprawdzając bazy zgubionych i skradzionych dokumentów. Zaletą Video Identyfikacji Alfavox jest przede wszystkim spełnienie najwyższych norm bezpieczeństwa z jednoczesnym zachowaniem wysokich standardów obsługi, oczekiwanych od instytucji bankowych. System alfa Video Identification po uzyskaniu danych w postaci odczytanego obrazu weryfikuje dokument i sprawdza m.in.: typ dokumentu, dane biometryczne, kraj i datę wydania, kod MRZ.


KATEGORIA 2.

INSURTECH AWARD

1. Protect.me - innowacyjne mikro-ubezpieczenia w kanałach cyfrowych

Protect.me dostarcza technologię umożliwiającą sprzedaż i obsługę ubezpieczeń poprzez aplikację mobilną lub stronę www. Rozwiązanie opiera się na koncepcji Ubezpieczeń 2.0:

  • nowe, mobilne kanały dystrybucji (WWW, aplikacja mobilna, chatbot, NLC) pozwalające na zakup ubezpieczeń na żądanie (on-demand),
  • dostosowanie produktów do wymagań klientów, czyli wprowadzenie mikro-ubezpieczeń oraz produktów na żądanie,
  • znaczne skrócenie procesu sprzedaży z wykorzystaniem dostępnych funkcji mobilnych.
Rozwiązanie Protect.me zmienia sposób myślenia o ubezpieczeniach i uczyni je bardziej przystępnymi dla wszystkich. Nowością rynkową jest ubezpieczenie ekranu w smartfonach na wypadek zniszczeń, które może być sprzedawane bezpośrednio w aplikacji mobilnej. Klient w ramach procedury mirror-check wykona kilka zdjęć kodu QR widzianego w odbiciu lustra i kilkuminutowa weryfikacja przeprowadzona samodzielnie przez klienta wystarczy do zdalnego ubezpieczenia telefonu. W planach są ubezpieczenia wirtualnych przedmiotów w grach komputerowych zabezpieczających graczy przed ich kradzieżą wynikającą z włamania na konto.

2. E-podpis (Vienna Life)

Vienna Life jako pierwsza na rynku ubezpieczeń życiowych, w marcu br., zdecydowała się wprowadzić e-podpis. Jest to nowatorskie rozwiązanie, w systemie do zawierania umów eWniosek. To innowacyjne rozwiązanie, dzięki któremu klienci mogą w szybki i bezpieczny sposób zawrzeć umowę ubezpieczenia, bez wychodzenia z domu. Jak wynika z raportu Gemius PBI „E-commerce w Polsce 2018” już ponad połowa Polaków robi zakupy przez Internet. Pomimo dużego zainteresowania klientów produktami i usługami dostępnymi bez wychodzenia z domu, w zakresie ubezpieczeń na życie, sprzedaż on line nie jest powszechna. Duży formalizm związany z procesem zawarcia umowy, konieczność złożenia wielu oświadczeń i zapoznania się z obszerną dokumentacją – to okoliczności, które dotychczas skutecznie powstrzymywały towarzystwa ubezpieczeń przed oferowaniem ubezpieczeń na życie przez Internet.– Wprowadziliśmy szereg zmian na naszej platformie eWniosek, umożliwiającej wybór ubezpieczenia oraz wypełnienie wniosku w sposób wygodny i intuicyjny. Nowością jest zaawansowany podpis elektroniczny, dzięki któremu proces zawarcia umowy ubezpieczenia na życie może odbywać się na odległość, bez konieczności wysyłania oryginalnych dokumentów pocztą lub kurierem. To kolejne innowacje w Vienna Life, odpowiadające na potrzeby naszych klientów, którzy oczekują nowoczesnych i bezpiecznych sposobów korzystania z oferowanych przez nas ubezpieczeń. Działania te wpisują się jednocześnie w filozofię ‘paperless’ grupy VIG, która polega na zastępowaniu papierowych dokumentów elektronicznymi.


3. Bot AALIA (Alfavox)

Praca związana z telefonicznym kontaktem z drugim człowiekiem jest trudna z wielu względów. Jednym z nich jest emocjonalność, czyli zaangażowanie się w sprzedaż lub próba zdystansowania się od nieprzyjemnych rozmów. Z tego wynika prawie 22% rotacja na stanowiskach call-center i działów wsparcia technicznego. To z kolei generuje znaczne koszty po stronie pracodawców i widoczne spadki efektywności. Zastosowanie innowacyjnych botów, takich jak AALIA to rozwiązanie tego problemu i doskonały łącznik między firmą a klientem. Boty pozbawione są emocji, dlatego z wzorowym opanowaniem i maksymalnym profesjonalizmem poprowadzą rozmowę z dłużnikiem w imieniu jednostki gospodarczej lub przyjmą zgłoszenie o nieprawidłowo działającym urządzeniu, podsuwając najtrafniejsze rozwiązanie awarii. AALIA potrafi także w jednym czasie wykonać kilka telefonów na raz, czego nie zdoła zrobić żaden człowiek – stąd znaczny zysk na poziomie konwersji i efektywności.
Wprowadzenie bota AALIA ma jeszcze jeden ważny plus -dzięki jego zastosowaniu możemy odciążyć naszych pracowników od monotonnych działań, dając im dużo bardziej prestiżowe zadania, co jest w zgodzie z obecnymi oczekiwaniami kandydatów na rynku pracy.
Rozwiązania Alfavox typu AALIA są w stanie przejąć do 90% najprostszych czynności wykonywanych obecnie przez człowieka.


4. Pierwszy inteligentny system ofertowy polis komunikacyjnych dla flot (Inssue Technologies)

INSSUE Intelligence to pierwszy w Polsce system oparty o sztuczną inteligencję, automatyzujący proces ubezpieczeniowy z uwzględnieniem zagadnień aktuariatu, provisioningu i dystrybucji polis. Tworzymy ubezpieczenia 4.0. oferujące podejście usage-based & behaviour-based insurance oraz redukujące obszerną listę zadań po stronie analizy, pośrednictwa i statycznych systemów procesowych.

Tradycyjny system szacowania szkód i obsługi polis jest wysoce nierentowny, wymaga dużego zaangażowania osobowego i wieloetapowej obsługi. INSSUE Intelligence, w oparciu o technologię sztucznej inteligencji, rewolucjonizuje istniejącą metodologię eliminując konieczność angażowania ludzi do obsługi żmudnych procesów oraz automatyzując proces szacowania i dystrybucji polis.
INSSUE Intelligence bazuje na rozwiązaniach Microsoft, a cały system pracuje w chmurze obliczeniowej MS Azure, co stanowi najwyższą gwarancję stabilności i bezpieczeństwa oraz najwyższą jakość usług. Otwieramy nowy rozdział w obszarze dystrybucji polis komunikacyjnych i obsługi podmiotów w trakcie trwania umowy ubezpieczeniowej. U nas INSURANCE 4.0 stał się faktem.
Oszczędności finansowe dla firm wynikające z:
  • precyzyjnego procesu oceny jazdy samochodami flotowymi
  • wniosków racjonalizatorskich dla funkcjonowania floty
  • stałej współpracy z dystrybutorem polis przy dobieraniu najbardziej korzystnego cenowo wariantu ubezpieczenia
  • oszczędności czasu potrzebnego na spotkania z różnymi towarzystwami ubezpieczeniowymi i analizę ofert
Minimalizacja ryzyka operacyjnego dzięki:
  • dostępowi do rzeczywistych danych ubezpieczanych pojazdów floty
  • możliwości realnej oceny ryzyka ubezpieczeniowego
  • eliminacji osób zaangażowanych w proces szacowania ryzyka i wyceny polis
  • możliwości tworzenia ofert szytych na miarę
Inssue Technologies należy do Grupy Fideltronik zajmującej się m.in. rozwojem i wdrażaniem kompleksowych projektów z dziedziny nowych technologii. Nasi inżynierowie posiadają 30-letnie doświadczenie  w obszarze elektroniki i badań R&D. Kluczowi specjaliści z branży ubezpieczeń mają ponad 20-letnie doświadczenie zarówno w sferze dystrybucji polis jak i procesów aktuarialnych. Nasze rozwiązania pracują w chmurze obliczeniowej Microsoft Azure, co gwarantuje stabilność, bezpieczeństwo oraz najwyższą jakość usług.
INSSUE Intelligence to platforma, która łączy interesy uczestników procesu dystrybucji polis komunikacyjnych w postaci dystrybutorów polis i firm flotowych. Każdej ze stron przynosi daleko idące oszczędności finansowe w obszarze zarządzania czasem i ryzykiem.

5. PZU GO (Telematics Technologies)

PZU GO to sztandarowy projekt PZU, który przede wszystkich może pomóc chronić ludzkie życie zagrożone w momencie wypadku komunikacyjnego. PZU GO to niewielkie urządzenie typu beacon przyklejane na szybie samochodu oraz aplikacja mobilna, które współpracują ze sobą wychwytując niebezpieczne sytuacje na drodze. W razie wypadku czujnik za pośrednictwem aplikacji w telefonie przekazuje do PZU informację o zdarzeniu. Dzięki temu pracownicy PZU mogą niezwłocznie skontaktować się z  kierowcą i sprawdzić, czy potrzebuje pomocy. Jeśli ten nie odbierze telefonu zawiadamiane jest Centrum Powiadamiania Ratunkowego – może ono wysłać karetkę na miejsce ostatniego wskazania GPS, jeśli będzie potrzebna. Rozwiązanie PZU GO było przez wiele miesięcy testowane: kierowcy łącznie przejechali ponad 200 tys. kilometrów. Od grudnia urządzenie dostępne jest dla klientów. Docelowo roczny koszt usługi wyniesie 139 zł. Dla klientów PZU urządzenie będzie dostępne w promocyjnej cenie 49 zł. Klienci, którzy zdecydują się dołączyć do klubu PZU Pomocni, będą mogli odnowić ofertę za symboliczny 1 zł. Warunkiem będzie rok bezpiecznej jazdy z PZU GO. Dodatkowo dla klubowiczów przewidzianych jest wiele innych korzyści za bezpieczną jazdę takich jak zniżki na paliwo, myjnie czy kawę, która każdemu umili podróż.
Więcej informacji o projekcie można znaleźć na stronie: https://www.pzu.pl/pzugo
Partnerem technologicznym rozwiązania jest firma Telematics Technologies.
Dlaczego projekt jest wyjątkowy i zasługuje na uwagę Kapituły Konkursowej?
Największy ubezpieczyciel w Polsce wprowadza rozwiązanie innowacyjne w skali świata, służące zwiększeniu świadomości kierowców, zachęcające ich do poprawy stylu jazdy i skracające czas dotarcia służb ratunkowych w razie wypadku. To realna alternatywa dla systemu e-call, w który są wyposażone tylko nowe auta, a jak wiadomo – te stanowią wciąż mniejszość na polskich drogach.


KATEGORIA 3.

BLOCKCHAIN TECHNOLOGY AWARD

1. Unikalny system cyfrowej obsługi klientów w oparciu o technologię blockchain (Bank Spółdzielczy w Toruniu)

Bank Spółdzielczy w Toruniu wdrożył unikalny system cyfrowej obsługi klientów w oparciu o technologię blockchain. Jest to pierwszy lokalny bank w Polsce, który podjął decyzję o wykorzystaniu technologii blockchain. Projekt, realizowany we współpracy z firmą Atende, wpisuje się w filozofię udostępniania nowoczesnych form obsługi klientów. Wdrożone rozwiązania oznaczają diametralną zmianę w podejściu do obsługi klienta. Dzięki innowacyjnym narzędziom informatycznym ograniczone zostanie wykorzystanie dokumentacji papierowej, a klienci będą obsługiwani zdalnie w szerokim zakresie usług oraz podpisywali dokumenty poprzez kody SMS.


2. Santander One Pay FX (Santander Bank)

Santander OnePay FX – usługa natychmiastowych przelewów międzynarodowych opartych o technologię blockchain, wprowadzona razem z firmą Ripple, liderem tej technologii. Jednym z najbardziej spektakularnych wdrożeń w dziedzinie płatności — i to w skali świata — jest Santander One Pay FX. Wiosną 2018 r. Santander uruchomił w czterech krajach (Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Brazylii i Polsce) pierwszą usługę płatności zagranicznych dla klientów detalicznych i firmowych, opartą na technologii blockchain. Grupa Santander to pierwszy bank, który wdrożył jednocześnie w wielu krajach tego rodzaju usługi płatnicze.
Santander One Pay FX umożliwia międzynarodowe przelewy pieniężne nawet w ciągu jednego dnia. Wykorzystuje się tu aplikację xCurrent, opartą na technologii rejestrów rozproszonych, opracowaną przez fintech Ripple. W fintech ten w 2015 r. zainwestował w fundusz venture capital InnoVentures, należący do Grupy Santander i wyszukujący oraz wspierający fintechy tworzące najbardziej obiecujące rozwiązania finansowe.


3. Billon

Billon stworzył technologię rozproszonego rejestru, która umożliwia nowy cyfrowy sposób wymiany pieniędzy i danych. Firma posiada licencję małego wydawcy pieniądza elektronicznego - brytyjskiego regulatora FCA (Urzędu ds. Postępowania Finansowego).Spółka kładzie duży nacisk na aspekt edukacyjny prowadzonej działalności, w przystępny sposób wyjaśniając szanse i możliwości wynikające z zastosowania technologii blockchain.
Billon jako jedyna polska spółka technologiczna została uwzględniona na liście „FinTech50”,zestawieniu 50 najbardziej innowacyjnych europejskich firm ze świata finansów i technologii, tworzonym od 2012 roku przez prestiżowy brytyjski magazyn “Fintech Finance”. Lista obejmuje 50 najbardziej obiecujących przedsiębiorstw, które postawiły na model biznesowy oparty na nowych technologiach. Ponad połowa z nich to fintechy wywodzące się z londyńskiego City.
O miejsce w zestawieniu rywalizowało ponad 1 800 firm technologicznych z całej Europy. Jest to jak do tej pory największa liczba fintechów branych pod uwagę w wyborze do zestawienia “FinTech50”.
O obecności na liście zdecydował panel ekspercki, złożony ze specjalistów ds. innowacji i inwestycji reprezentujących banki i ubezpieczycieli takich, jak HSBC, Deutsche Bank, Barclays, Axa, czy Aviva, a także inwestorów i uznane fintechy, jak Stripe. Oprócz Billona listę tworzą tak uznane marki, jak Monzo Bank, Revolut, Azimo, Ethereum, czy Onfido. Eksperci wybrali Billona dzięki opracowanej przez Polaków technologii blockchain następnej generacji, rozwiązującej problemy operacyjne wynikające z używania przestarzałych, scentralizowanych systemów IT. Lekka i rozproszona architektura pozwala na zapisywanie pieniędzy, dokumentów i tożsamości bezpośrednio w strukturze blockchain, umożliwiając pełną kontrolę dostępu innym podmiotom czy użytkownikom. Opracowana przez polskich inżynierów technologia zachowuje wszystkie zalety blockchaina - bezpieczeństwo transakcji przy eliminacji pośredników i wysokich kosztów ich obsługi – wzbogacając je o wydajność i zgodność z regulacjami sektorowymi.
Blockchain Billon jako jedyny na świecie umożliwia transakcje finansowe walutami narodowymi w oparciu o unijne regulacje pieniądza elektronicznego. Do przechowywania środków nie jest potrzebne konto bankowe - wystarczy je zapisać na komputerze, czy smartfonie. Dzięki minimalnym kosztom wejścia i obsługi infrastruktury blockchain może z niej korzystać dowolna firma prowadząca działalność online, niezależnie od jej rozmiarów, czy obrotu. E-pieniądza w wersji Billon używają już przedsiębiorstwa w Polsce i Wielkiej Brytanii do codziennego rozliczania należności, czy wypłaty nagród motywacyjnych.
Dzięki zawiązanemu w 2018 roku partnerstwu z Biurem Informacji Kredytowej, udostępniamy tę technologię milionom osób i firm w Polsce.
Technologia opracowana przez inżynierów Billon to także unikalne na skalę światową blockchainowe rozwiązanie budujące zaufanie między klientami a instytucjami w zakresie bezpiecznego i przejrzystego obrotu danymi. W kwietniu spółka nawiązała współpracę z Biurem Informacji Kredytowej, mającą na celu wprowadzenie – nie tylko w instytucjach finansowych – technologii blockchain do komunikacji dokumentów. W ramach współpracy BIK udostępnia użytkownikom portal do rozproszonej sieci blockchain, przez który instytucje publikują dokumenty, a klienci mają do nich zapewniony dostęp przez narodowe lub bankowe dane identyfikacyjne nawet po ustaniu relacji z instytucją. BIK i Billon wykorzystają też tę technologię do realizacji usług elektronicznego potwierdzenia doręczenia oraz zawierania umów online.


4. Pro-kliencka implementacja technologii blockchain w obszarze finansów (Biuro Informacji Kredytowej)

Biuro Informacji Kredytowej (BIK) wraz z firmą technologiczną Billon wprowadziły na rynek unikalne na światową skalę rozwiązanie blockchainowe opracowane przez polskich inżynierów. Na start klienci banków otrzymają gwarancję niezmienności dotyczących ich dokumentów oraz dostęp do nich nawet po ustaniu relacji z bankiem.Obie firmy w 2018 r. wprowadziły - nie tylko w instytucjach finansowych - nowoczesną i unikalną technologię blockchain Billona do przechowywania i przesyłania dokumentów na trwałym nośniku, z pełnym zabezpieczeniem przed ingerencją jednej strony w treść dokumentu. Software Billona pozwala też  na realizację usług elektronicznego potwierdzenia doręczenia oraz zdalnego zawierania umów online.
Podczas gdy wspólna inicjatywa wypłynęła z potrzeby regulacyjnej, korzyści z tego rozwiązania odczują także klienci indywidualni, korzystający z usług bankowych. W partnerstwie z BIK, który w ciągu 20 lat obecności na polskim rynku zgromadził w swojej bazie około 146 milionów historii kredytowych ponad 24 milionów Polaków, stwarza to niespotykaną dotąd przestrzeń do ochrony tożsamości i nową jakość zarządzania dokumentami klientów. Wykorzystanie technologii blockchain zagwarantuje klientowi banku niezmienność opublikowanego dokumentu. Dodatkowo klient będzie miał łatwy dostęp do tego dokumentu nawet po ustaniu jego relacji z bankiem, poprzez portal bik.pl.
Zarówno BIK, jak i Billon są przekonane o możliwości wprowadzenia technologii blockchain firmy Billon do powszechnego użytku w Polsce, co wykazał przeprowadzony w IV kwartale 2017 r. pilotaż tego rozwiązania. Testy, w których aktywnie uczestniczyły polskie banki, potwierdziły, że blockchain opracowany przez Billon spełnia wymogi trwałego nośnika informacji. Ponadto przeprowadzone testy dowiodły łatwość implementacji rozwiązania, jak również jego dużą wydajność na poziomie 5 milionów publikacji dokumentów w ciągu 1 doby, co spełnia potrzeby największych instytucji finansowych w Polsce.
Warte podkreślenia jest to, że wdrażany system blockchain jest otwarty i może być wykorzystywany również poza sektorem finansowym, czyli przez takie instytucje, jak firmy telekomunikacyjne, ubezpieczeniowe czy energetyczne. Współpraca Billon i BIK to pierwszy krok do wprowadzenia masowego wykorzystania technologii blockchain w zakresie zarządzania dokumentami.
Współpraca BIK z firmą Billon ma charakter długofalowy. Wykorzystanie technologii blockchain, opracowanej wedle wspólnych innowacyjnych założeń, pomoże sektorowi finansowemu zoptymalizować i unowocześnić efektywną komunikację z klientem. Rozwiązanie będzie można wykorzystać także do realizacji innych usług, m.in. elektronicznego doręczenia z aktywnym potwierdzeniem oraz zdalnego zawierania umów online. Istotne jest również to, że rozwiązanie spełnia wymogi prawne trwałego nośnika informacji, jak również wymogi unijnej dyrektywy RODO.
Rozwiązanie opracowane przez Billon oparte jest na rozproszonej księdze głównej, w której w formie kolejnych bloków rejestrowane są wszystkie zdarzenia oraz obiekty. Każdy z nich zawiera odnośnik kryptograficzny do bloku poprzedzającego. Dodatkowo, dzięki rozproszeniu dokumentów do wielu miejsc przechowywania (u różnych interesariuszy) rozwiązanie gwarantuje integralność i niezaprzeczalność zapisanych informacji. Usunięcie któregokolwiek bloku nie pozostanie bez śladu w systemie. Czas przechowywania i dostęp do informacji są niezależne od czasu trwania stosunku umownego łączącego dostawcę usług z użytkownikiem. Technologia stworzona przez Billon jest gotowa do wdrożenia na poziomie wydajności odpowiadającym tradycyjnym, scentralizowanym bazom danych.


KATEGORIA 4.

BEST LENDING SOLUTION

1. Finiata

Finiata zrewolucjonizowała rynek FinTechów w Polsce, dzięki zastosowaniu systemu scoringowego, który służy ocenie wiarygodności kredytowej potencjalnych klientów. System opiera się na uczeniu maszynowym, przetwarzaniu informacji z różnych źródeł bazując na 10.000 punktach danych aby podjąć najlepszą ocenę. Automatyzacja oceny ryzyka kredytowego otwiera możliwość korzystania z usług Finiaty olbrzymiej grupie przedsiębiorców z sektora MŚP. To nowa jakość, która wspiera ich bieżący rozwój. Finiata koncentruje się na tworzeniu oprogramowania, które specjalizuje się w automatycznej analizie złożonych danych z wielu źródeł, jest w stanie budować modele, których inni nie mogą stworzyć. Finiata dostarczając oprogramowania jest firmą technologiczną w sektorze finansowym. Spółka szybciej i lepiej analizuje dane w tym segmencie. Dzięki temu jest w stanie lepiej zrozumieć, komu może udzielić finansowanie, a docelowo przyjąć więcej osób i oferować niższe ceny. Nasz model uwzględnia wszystkie potrzebne dane (bilans, rachunek zysków i strat, przepływy pieniężne), a każdy nowy klient wzbogaca go i sprawia, że model stale się ulepsza. Używane przez nas oprogramowanie i sztuczna inteligencja, pomogą naszym klientom skupić się na tym, co dla nich istotne.
Dlatego ostatnie 12 miesięcy spędziliśmy na rozmowach z klientami, aby dowiedzieć się więcej o problemach, z którymi się spotykają oraz jakich rozwiązań oczekują. W trakcie rozmów najczęściej wymieniali brak płynności finansowej, dlatego wprowadziliśmy na rynek nowy innowacyjny produkt – FlexKapitał. FlexKapitał jest swobodną linią kapitałową – przedsiębiorca zgłasza tylko ogólną potrzebę zwiększenia płynności finansowej lub zabezpieczenia. W zamian otrzymuje o 40-60 proc. tańsze finansowanie, z limitami wyższymi nawet o 60 proc. w porównaniu do faktoringu. Cały proces rejestracji jest w pełni elektroniczny. Co ważne, już ponad 80 proc. naszych obecnych klientów deklaruje chęć korzystania z FlexKapitału.


2. Finansowanie faktur dla startupów (SMEO)

SMEO to innowacyjna firma z sektora FinTech dostarczająca faktoring online dla małych i średnich przedsiębiorstw. W pełni zautomatyzowane narzędzie oferujące tzw. mikrofaktoring - działające online, z wykorzystaniem AI czy blockchainu - zadebiutowało w 2018 roku. Zdobyło wiele nagród dla najlepszego faktora roku. W 2019 roku, jako pierwsza firma tego typu, SMEO uruchomiło finansowanie faktur dla startupów i małych spółek. Misją SMEO jest pomaganie właśnie tym najmniejszym przedsiębiorcom, którzy odpowiadają za jedną trzecią polskiego PKB, ale są zaniedbywane przez tradycyjne instytucje bankowe czy faktoringowe, które wymagają od nich np. historii kredytowej. Usługa SMEO zapewnia przedsiębiorstwom szybki dostęp do kapitału poprzez natychmiastowe finansowanie faktur przychodowych i pomaga w utrzymaniu płynności finansowej. SMEO zostało stworzone w 2017 r. przez zespół profesjonalistów z branży bankowej i faktoringowej.
SMEO stawia sobie także za cel edukację finansową MŚP, walcząc m.in z zakazem cesji w ramach akcji Wolne Faktury, działa też w wielu instytucjach branżowych, takich jak Polski Związek Faktorów czy Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce.
SMEO sfinansowało w ciągu roku faktury o łącznej wartości ponad 64 mln zł. Do końca roku fintech chce obsługiwać 3,3 tys. klientów i sfinansować faktury o łącznej wartości 100 mln zł.


3. Euroloan (Mash)

Mash Poland, właściciel marki Euroloan, jest częścią Mash Group międzynarodowego fintechu wywodzącego się z Finlandii oferującego na polskim rynku pożyczki w formie limitu odnawialnego. Cechą wyróżniająca Euroloan na tle konkurencji jest fakt, że ze środków w ramach przyznanego limitu można korzystać wielokrotnie bez konieczności ponownego wnioskowania o pożyczkę. Grupa Mash działa w Polsce, Finlandii, Szwecji i Hiszpanii.

W 2018 r. firma uruchomiła pierwszą niezależną platformę kredytową w Polsce, która umożliwia wzięcie kredytu bankowego w 100 proc. przez internet - od weryfikacji klienta przez wybór ofert przygotowanych w oparciu o jego zdolność kredytową, aż do podpisania umowy online z bankiem. Platforma jest rozwiązaniem w pełni skalowalnym, umożliwiającym instytucjom finansowym szybką integrację i sprzedaż produktów w procesach w cyfrowych.
Pożyczka po fińsku - trudno o osobę, która nie spotkałaby się z zabawnymi reklamami firmy Euroloan. Ale pożyczanie w Euroloan.pl jest zupełnie na poważnie. Linia pożyczkowa do 20 000 zł zapewnia stały dostęp do gotówki. Potrzebujesz - pożyczasz, a w sytuacji gdy nie korzystasz z limitu, to nie płacisz ani grosza.
Zasady działania odnawialnej linii pożyczkowej są proste. Składamy wniosek, a jeśli decyzja jest pozytywna, możemy swobodnie korzystać z przyznanego nam limitu. Pożyczka po fińsku to samodzielne ustalanie wysokości wypłacanej kwoty i korzystanie ze środków tylko wtedy, kiedy potrzebujemy zastrzyku gotówki. Co istotne, firma nie udziela pożyczek bez BIK. ALE - osoby zadłużone z powodzeniem mogą skorzystać z oferty. 
Dlaczego warto korzystać z pożyczki po fińsku?
  • dostęp do gotówki w dowolnym momencie,
  • wielokrotne korzystanie ze środków bez składania kolejnego wniosku,
  • możliwość zwiększenia zadeklarowanej kwoty pożyczki,
  • dowolny cel fińskiej pożyczki,
  • samodzielne decydowanie o dacie comiesięcznej spłaty kwoty minimalnej,
  • odsetki wyłącznie od wykorzystanej kwoty,
  • limit odnawialny do 20 000 zł,
  • samodzielne ustalanie terminu spłaty,
  • możliwość jednorazowej zmiany terminu spłaty w ciągu jednego okresu rozliczeniowego,
  • decyzja nawet w 15 minut.

4. LeaseLink

LeaseLink oferuje swój produkt przede wszystkim w sieci – czyli tam, gdzie klienci kupują coraz więcej. Jest to płatność leasingiem, analogiczna do popularnej w bankowości płatności przelewem (paybylink). Dzięki całkowicie zdigitalizowanemu procesowi oraz innowacyjnemu podejściu do procesowania usługi leasingowej, przedsiębiorcy mogą błyskawicznie sfinansować dowolnie wybrane zakupy środków trwałych o wartości od 1 do 50 tys. zł, niezależnie od czasu i miejsca transakcji oraz bez papierowych dokumentów.  W ciągu ostatnich dwóch lat LeaseLink zbudował pozycję lidera leasingu on-line w segmencie transakcji niskonominałowych. Usługi fintechu oferowane są przez blisko dwa tysiące sklepów internetowych, w tym te największe, takie jak: Allegro, MediaMarkt, RTV Euro AGD oraz sklepy stacjonarne, m.in. Centrum IKEA dla firm i FotoJoker.
Zdigitalizowany proces umożliwia przedsiębiorcom zapłatę za zakupy leasingowe w e-commerce, w dużej mierze w zakresie niestandardowego, drobnego sprzętu, którego finansowanie nie opłaca się tradycyjnym firmom leasingowym. Nie ma ograniczeń co do przedmiotu leasingu — może nim być wszystko. Jest to dodatkowa forma płatności — klient podczas zakupów, zamiast gotówką, może po prostu zapłacić leasingiem w e-sklepie, a także u dostawców offline’owych. Dostępna jest także płatność odroczoną za fakturę zakupu i mikropożyczki. Okazuje się, że klient nabywający sprzęt często potrzebuje również różnych artykułów i materiałów potrzebnych do działalności firmy. LeaseLink umożliwia finansowanie zakupu takich rzeczy poprzez nasze kanały dystrybucji e-commerce. Przedział kwotowy wynosi od 500 zł do 15 tys. zł. Możliwa jest także odroczona płatność. LeaseLink działa także na czeskim, niemieckim i angielskim rynku.
W pierwszym kwartale 2019 r. mLeasing, spółka leasingowa z Grupy mBanku, sfinalizowała transakcję zakupu 100% udziałów w LeaseLink. Wartość transakcji wynosi 31,6 mln zł. Obecnie nie jest planowane połączenie obu firm, marka przejmowanego podmiotu pozostanie na rynku.
LeaseLink jest przykładem fintechu, który z jednej strony rywalizował o klientów z grupami bankowymi, a z drugiej także współpracował z nimi. Teraz staje się częścią jednej z największych polskich instytucji finansowych, aby jeszcze skuteczniej rewolucjonizować branżę leasingową i e-commerce.


KATEGORIA 5.

BEST PAYMENT SOLUTION

1. Aplikacja “Let’s Pay” (Perceptus SA)

Aplikacja „Let’s Pay” dzięki innowacyjnym rozwiązaniom pozwala na wygodne, szybkie i proste zarządzanie rachunkami. Implementacja nowoczesnych rozwiązań została zawarta m.in. w możliwości dokonywania usług płatności w telewizorze, usłudze obciążenia kart kredytowych/debetowych bez konieczności autoryzacji (tzw. usługa one click) oraz poprzez usługę odroczenia polecenia zapłaty.

Innowacyjność usług przejawia się także w poniższych elementach:
  • Silne uwierzytelnienie użytkownika, zapewniające maksymalny poziom bezpieczeństwa, jednocześnie nie utrudniając przy tym użytkowania.
  • Tokenizacja danych płatniczych, zapewniająca wysoki poziom bezpieczeństwa, przy jednoczesnym uproszczeniu procesu autoryzacji.
  • Zastosowanie urządzeń HSM (sprzętowy moduł bezpieczeństwa) w infrastrukturze obsługującej usługę.
  • Priorytetyzacja zleconych płatności.
  • Akceptacja polecenia zapłaty – decyzja o tym, czy płatnik akceptuje wystawione przez wierzyciela polecenie zapłaty należy do niego. Ma on wpływ na moment, w którym dokonana ostatecznie zostanie opłata. Może zlecić płatność na przyszłość, bądź anulować transakcję czekającą na realizację.
Przedsiębiorca zyska dzięki temu:
  • Zwiększenie efektywności ściągalności należności od klienta.
  • Skrócenie terminu spływu wierzytelności od klientów.
  • Obniżenie kosztów związanych z obsługą przeterminowanych należności.
  • Oferowanie swoim klientom nowych i prostych rozwiązań wykonywania płatności.
Klient zaś:
  • Wygodne, sprawne i proste dokonywanie płatności bez stania w kolejce, każdorazowej autoryzacji, logowania się czy podawania danych.
  • Możliwość korzystania z aplikacji na wielu urządzeniach z każdego miejsca (z dostępem do łącza internetowego).
  • Zapewnione bezpieczeństwo i ochrona danych.
  • Płatności w jednym miejscu.
  • Przypominanie o płatnościach.
Projektując naszą aplikację, chcieliśmy stworzyć narzędzie, które pozwoli każdemu na lepsze zarządzanie swoim budżetem oraz czasem.

2. Kantor w IKO

Umożliwia wygodny zakup i sprzedaż walut przez aplikację IKO. Zakup/sprzedaż waluty zachodzi między kontami klienta w PKO Banku Polskim: kontem osobistym i odpowiednim kontem walutowym. Wymieniona waluta trafia na konto walutowe Klienta w PKO Banku Polskim, który może płacić nią przy użyciu swojej karty z funkcją wielowalutową. W kantorze oferowane są atrakcyjne kursy walut: EUR, USD, GBP, CHF, DKK, NOK oraz SEK. Ponadto powiadomienia o preferowanym kursie w aplikacji IKO pozwolą klientowi zakupić waluty w najlepszym momencie.


3. Płatność ratalna składki ubezpieczenia w aplikacji mobilnej Benefia24

Do konkursu zgłaszamy możliwość płatności ratalnej składki ubezpieczenia w aplikacji mobilnej Benefia24. Aplikacja Benefia24 to pierwsza mobilna aplikacja ubezpieczeniowa jaka pojawiła się na rynku ubezpieczeniowym w Polsce, która implementuje kompletny proces zakupu polisy ubezpieczeniowej. Aplikacja pozwala na zakup ubezpieczenia bardzo szybko i wygodnie: wystarczy ściągnąć aplikację i zeskanować kod AZTEC z dowodu rejestracyjnego. Do zapoznania się z ofertą nie jest wymagane podanie żadnych danych. Oferta jest wielowariantowa i to Klient wybiera czy potrzebuje tylko OC, OC wraz AC czy też może OC wraz AC wraz NNW i wraz z Assistance. Do zakupu polisy wymagane jest podanie tylko kilku informacji (data początku ochrony, dane kontaktowe). Aplikacja jest zintegrowana z usługami PayU i umożliwia opłacenie polisy za pomocą Karty kredytowej, konta bankowego, BLIK.
Nowością w aplikacji jest umożliwienie płatności ratalnej za składkę ubezpieczeniową. Wstępna informacja o cenie raty kredytowej jest prezentowana wraz z ofertą, w kilka sekund po zeskanowaniu dowodu rejestracyjnego pojazdu. Skanowanie dowodu rejestracyjnego pojazdu to jedyna czynność wymagana, aby poznać cenę polisy, oraz raty kredytowej. Jeśli Klient zdecyduje się na kredyt, to do jego zawarcia wymagane jest podanie jedynie numeru telefonu, numeru dowodu, kwoty miesięcznych zarobków i ilości osób będących na utrzymaniu. Weryfikacja zdolności kredytowej jest on-line’owa i trwa kilkanaście sekund. Klient nie opuszcza aplikacji mobilnej. Po pozytywnej decyzji i zawarciu umowy kredytowej Klient pobiera polisę na telefon i otrzymuje ją na adres email. Informację o kolejnych ratach płatności za ubezpieczenie Klient otrzymuje już bezpośrednio od banku.


4. Rozwiązania dot. bezgotówkowych płatności w transporcie opracowane przez Inkubator Innowacji Visa w Warszawie

Inkubator Innowacji Visa w Warszawie rozpoczął swoją działalność na przełomie września i października 2017 roku. Inicjatywa powstała w wyniku współpracy z bankami – wydawcami kart Visa – oraz agentami rozliczeniowymi i innymi partnerami Visa. Od założenia Inkubator prowadzi działania na rzecz rozwoju gospodarki cyfrowej w Polsce. W 2018 roku pracujący w nim zespół koncentrował się między innymi na rozwiązaniach usprawniających funkcjonowanie transportu publicznego oraz stref płatnego parkowania. Dziś płatności stają się coraz bardziej niewidoczne i osadzone w codziennych czynnościach, takich jak między innymi płatność za przejazd komunikacją miejską. Ta tendencja podąża za zmianą oczekiwań konsumentów, którzy poszukują w procesie zakupowym wygody, szybkości, bezpieczeństwa i innowacji. Dziś stworzenie nowoczesnego, bezpiecznego i wygodnego dla pasażerów zintegrowanego systemu transportowego jest niemożliwe bez uwzględnienia cyfrowego sposobu płatności.
Koncepcje usprawnienia transportu wypracowane w zeszłym roku w ramach Inkubatora Innowacji Visa są oparte w całości na rozwiązaniach mobilnych, zapewniając użytkownikom wygodę i możliwość dokonania płatności zaplanowanych i spontanicznych – nawet jeśli nie mają ze sobą portfela. Aplikacje zostały zaprojektowane w oparciu o funkcjonalności zidentyfikowane jako niezbędne dla pasażerów i kierowców, przez co są intuicyjne w użyciu.
Narzędzia zostały skonstruowane tak, aby rozwiązywać główne problemy zgłaszane przez użytkowników transportu. Pasażerowie komunikacji miejskiej zwracali uwagę przede wszystkim na rozbudowaną procedurę konieczną do przejścia przy wyrobieniu nowego nośnika na bilet długookresowy oraz problematyczne rozliczanie krótkich przejazdów. Kierowcy skarżyli się na trudności z bezgotówkową opłatą za parking oraz konieczność przewidzenia z góry długości postoju, w celu uiszczenia odpowiedniej opłaty. Z kolei z perspektywy samorządów i podmiotów zarządzających transportem ogromną zaletą rozwiązań jest możliwość ograniczenia kosztów związanych z produkcją i logistyką papierowych biletów komunikacji miejskiej i wydruków z parkometrów.
Rozwiązanie zaprojektowane dla transportu publicznego jest dostosowane do taryf biletowych pay-as-you-go, co oznacza, że podróżujący płaci za faktycznie przebyty odcinek trasy, na czym korzystają głównie osoby jeżdżące na krótkich dystansach. Natomiast pasażerowie z biletami długookresowymi dzięki aplikacji nie będą już musieli pamiętać o konieczności noszenia ze sobą plastikowej karty oraz o obowiązku przedłużania terminu ważności biletu. Rozwiązanie będzie pilotażowo testowane w Łodzi w tym roku. Inteligentna aplikacja parkingowa usprawniająca znajdywanie i opłacanie postoju w strefie parkowania została opracowana we współpracy z Krakowem. Po pozostawieniu pojazdu liczony jest czas od rozpoczęcia parkowania, a kierowca otrzymuje powiadomienia zwrotne o długości i koszcie postoju. Po odjechaniu z miejsca parkingowego aplikacja automatycznie wyłącza naliczanie opłaty. Oprócz tego gromadzi też dane o liczbie postojów i umożliwia sumaryczne opłacanie parkowania.
Obydwa modele są uniwersalne, co oznacza, że mogą posłużyć jako prototyp także dla innych miast. Mogą również zostać dopasowane do szczególnych potrzeb zainteresowanych podmiotów.


KATEGORIA 6.

START-UP AWARD

1. Tutorial Online – innowacyjny onboarding pracownika – Tricks (PKO Bank Polski)

Tutorial Online jest systemem klasy EPSS, działającym w przeglądarce internetowej, który monitoruje bieżącą pracę użytkownika, dostarczając wiedzę potrzebną dla prawidłowej pracy z systemem IT. Tutorial Online potrafi przeprowadzić przez cały proces biznesowy (end-to-end), gwarantując właściwą i szybką pracę z programem. Wdrożone rozwiązanie znacząco wpłynęło na wyższą efektywność transferu wiedzy w stosunku do szkoleń tradycyjnych oraz znaczącą redukcję czasu poświęconego na przejście przez poszczególne procesy biznesowe.


2. e-Prawnik - Tu-Prawnik we współpracy z PKO Bankiem Polskim

Jedno z cyfrowych narzędzi ekosystemu usług dodatkowych dla klientów PKO Banku Polskiego z sektora MSP dostępne z poziomu serwisu transakcyjnego iPKO. Pozwala w krótkim czasie znaleźć prawnika, który wykona zleconą usługę prawną za z góry ustaloną cenę. Korzystając z platformy Tu-Prawnik, klient otrzymuje oferty pomocy prawnej od prawników z najlepiej dopasowanymi specjalizacjami, z których może wybrać tę, najbardziej odpowiadającą jego potrzebom.